Ieder bedrijf kent de vragen wel “weet iemand waar ik die foto kan vinden?” of “ik moet pennen bestellen, weet iemand waar ik ons logo kan vinden?”. En vaak is het antwoord dan dat Pietje of Klaasje het wel weet of het staat ergens in die map > map > map. Of in ons geval wordt die vraag vaak naar ons doorgespeeld. “Hebben jullie nog die foto die toen en toen is gebruikt, en oja we hebben ook nog even het logo in .EPS nodig.”
Heemskerk, die dit jaar hun 60-jarig jubileum vieren, liepen hier ook tegenaan. En je kan je voorstellen als je bedrijf 60 jaar bestaat hoeveel beeldmateriaal je in al die jaren dan wel niet hebt gecreëerd. Ga dan maar eens het juiste beeld vinden! Dus zijn we vorig jaar gestart met het realiseren van een mediabank om alle foto’s, logo’s, filmpjes en andere content op 1 plek te verzamelen. Nu een jaar later is de eerste versie online en daar zijn we trots op! We zeggen de eerste versie omdat zoiets “nooit” af is. Je loopt altijd tegen dingen aan die beter kunnen of je verzint tijdens het gebruik een functie die weer waarde aan het systeem kan toevoegen.
Begin mediabank
Zoals gezegd begon dit project zo’n jaar geleden. Na een aantal brainstorm-sessies, samen met Heemskerk, waarin we een wensen en functionaliteiten lijst hebben samengesteld. Zijn wij gestart met het ontwerp van de mediabank in samenwerking met Webstack, de technische partij. Bij het ontwerp stond “gemak” bovenaan de lijst. De gebruiker moet straks zonder na te hoeven denken dat ene element wat hij/zij nodig heeft kunnen vinden. En het liefst ook nog in zo min mogelijk clicks. Hierbij hebben we goed gekeken naar o.a. stockfotografie websites & zoekmachines. De conclusie was dat je altijd al naar iets op zoek bent, is het heel specifiek dan gebruik je het zoekveld is het wat breder kies je een categorie. Vervolgens kun je doormiddel van filters als: oriëntatie, tags of jaartal tot dat ene beeld komen wat je zoekt. Dit heeft uiteindelijk tot onderstaand ontwerp geleid.
Productontwikkeling & fabrieksvloer
Vanuit de afdeling productontwikkeling was de wens om het volledige assortiment van Heemskerk “visueel” te maken. Dit hebben we gedaan doormiddel van het koppelen van het interne assortiment systeem met het gemak en de functionaliteiten van de mediabank. Hierdoor worden de visuele elementen als productfoto’s, sleeves & etiketten gekoppeld aan data als klant, in/uit assortiment, productgroep, verpakkingsvorm etc. Door deze koppeling worden er automatisch pinbladen gegenereerd die weer in de fabriek op de schermen worden getoond. Zo weet de medewerker daar hoe het product van de band moet rollen en bijvoorbeeld waar het etiket geplakt moet worden. Iedere nacht wordt alle data gesynchroniseerd en kunnen de mensen van productontwikkeling in één oogopslag zien van welke producten nog foto’s missen of welk pinblad moet worden geüpdatet voor de fabriek.
Huisstijlhandboek
Het huisstijlhandboek een middel wat altijd in ontwikkeling is. Zeker voor een groot bedrijf als Heemskerk waar wekelijks nieuwe dingen worden ontwikkeld. Wij maken natuurlijk voor bijna al onze klanten zo’n handboek wat dan meestal een PDF is en wanneer er een update is weer opnieuw rondgestuurd moet worden. Uiteraard is dit bij kleine bedrijven wat overzichtelijker omdat er dan vaak maar 1 à 2 personen mee werken. Daarom hebben we dit onderdeel ook gelijk opgepakt en gedigitaliseerd toegevoegd aan de mediabank. Zo zijn alle huisstijl richtlijnen altijd up-to-date. Van kleurwaardes tot vrachtwagen bestickering alles is terug te vinden binnen de mediabank. We zijn van een PDF van 96 pagina’s naar een overzichtelijk portaal gegaan waar iedereen snel kan vinden wat hij/zijn nodig heeft. En verandert er iets binnen een richtlijn is dit binnen een paar tellen weer up-to-date.
Meer informatie en/of vragen?
Heeft u na het lezen van dit artikel vragen of bent u ook op zoek naar een oplossing voor al uw content? Neem dan contact op met Marco via +31(0)71 402 13 38 of marco@mooijontwerp.nl. Hij beantwoord uw vragen graag!